System wystawiania e-recept przestał działać. Zaraz po serwisowaniu
Dziś wizyta u lekarza będzie doświadczeniem dalekim od uczucia satysfakcji. Jest za to duża szansa, że zakończy się niczym.
Centrum e-zdrowie poinformowało, że mogą „występować okresowe trudności z wystawianiem recept i skierowań”. Usługi te mogą być również „okresowo niedostępne”.
Recepty w trybie awaryjnym
Winny ma być zewnętrzny dostawca oraz producent urządzeń sieciowych. „Centrum e-zdrowie współpracuje z zewnętrznym dostawcą usług oraz producentem urządzeń, w których odnotowano problemy techniczne, w celu usunięcia trudności” – zapewniono. Dane zgromadzone w tym serwisie mają być bezpieczne.
Wystawione recepty mogą być realizowane w trybie awaryjnym – przypomina centrum e-zdrowie.
Recepta papierowa – co oznacza tryb awaryjny?
Od stycznia 2020 roku recepty są w Polsce wystawiane tylko elektronicznie. Są jednak sytuacje, w których recepty mogą być wystawiane w postaci papierowej:
- recepty dla siebie i dla rodziny (pro auctore i pro familiae), które mogą być wystawiane zarówno w postaci elektronicznej jak i papierowej,
- recepty transgraniczne, jeżeli państwo realizacji nie realizuje recept transgranicznych w postaci elektronicznej lub recepta transgraniczna przeznaczona jest dla osoby małoletniej,
- recepty dla osoby o nieustalonej tożsamości,
- recepty wystawiane w ramach tzw. okazjonalnego wykonywania w Polsce zawodu medycznego przez osobę z innego państwa członkowskiego UE,
- recepty wystawiane w czasie braku dostępu do systemu e-zdrowie, które będą wystawiane tylko w postaci papierowej.
Pacjent może zrealizować wystawioną receptę elektroniczną, o ile udostępni tę receptę w innej formie (mail, zapis w Internetowym Koncie Pacjenta, recepta papierowa), okaże dokument tożsamości i podpisze w aptece oświadczenie, że wcześniej nigdzie tej recepty nie zrealizował.